DeNieuwleusengids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Overijssel van 21 december 2022, kenmerk 2022/0208865, voor het heringerichte gedeelte van de N377 tussen km 14.8 (Zwolseweg / westzijde) en km 16.3 (Zwolseweg / oostzijde) ten oosten van de bebouwde kom van Nieuwleusen (gemeente Dalfsen)..
Meer informatie over deze bekendmaking:
AanleidingDe provincie Overijssel heeft het project Vechtdal Verbinding (N340/N48 en N377) in uitvoering genomen. Onderdeel van dit project was de herinrichting van de N377 ten oosten van de bebouwde kom van Nieuwleusen (gemeente Dalfsen). Door deze herinrichting, welke medio 2022 is afgerond en in gebruik is genomen, is de bereikbaarheid van Nieuwleusen verbeterd. Door de herinrichting van de N377 ten oosten van de bebouwde kom van Nieuwleusen, is het noodzakelijk om diverse nieuwe verkeerstekens te plaatsen.NoodzaakOp grond van artikel 2 en 15,1 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb), moet voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, alsmede voor onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, een verkeersbesluit worden genomen.DoelstellingDe doelstelling van dit verkeersbesluit is het zoveel mogelijk waarborgen van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, de bruikbaarheid ervan en het waarborgen van de doorstroming van het verkeer. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet.MaatregelenDe N377 (Zwolseweg) ten oosten van de bebouwde kom van Nieuwleusen is in beheer bij de provincie Overijssel. Dit geldt ook voor de parallelweg aan zowel de noordzijde als de zuidzijde van de Zwolseweg. De N377 ter plaatse binnen de gemeente Dalfsen is in opdracht van de provincie Overijssel gereconstrueerd. De herinrichting is globaal geprojecteerd tussen N377 km 14,8 (Zwolseweg / westzijde) en N377 km 16,3 (Zwolseweg / oostzijde).Vanaf januari 2022 vonden de reconstructiewerkzaamheden plaats. De heringerichte Zwolseweg, inclusief de beide parallelwegen, zijn in de 2e helft van 2022 in gebruik genomen. Voorliggend verkeersbesluit heeft betrekking op de nieuwe gerealiseerde verkeerssituatie.Aansluitende gemeentelijke wegenDe diverse zijwegen, die aan de noord- en zuidzijde van de N377 aansluiten op de beide parallelwegen zijn in beheer bij de gemeente Dalfsen. Deze wegen vallen buiten de strekking van dit verkeersbesluit.Fiets- en bromfiets oversteekplaatsTer hoogte van km 15,8 is een oversteekplaats gerealiseerd, om een veilige oversteek van de N377 (Zwolseweg) voor (brom)fietsers (en voetgangers) vanaf de noordelijke en zuidelijke parallelweg mogelijk te maken.BebordingsplanOp de bij dit verkeersbesluit behorende verkeersmaatregelentekening (bebordingsplan) zijn alle verkeersmaatregelen en -bebording weergegeven / opgenomen.Verplicht overlegOver een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW-overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de eenheid Oost Nederland, heeft ingestemd met de maatregelen. Over een verkeersbesluit als gevolg waarvan het verkeer op wegen anders dan die waarop het besluit betrekking heeft rechtstreeks en ingrijpend wordt beïnvloed moet op grond van artikel 25 van het BABW overleg gevoerd worden met het ten dien aanzien bevoegde gezag. In dit geval heeft overleg plaatsgevonden met de daartoe door de gemeente Dalfsen gemachtigde medewerker ter zake van de gemeentelijke aansluitende wegen. Daarnaast hebben tijdens het uitwerken van de verkeersmaatregelen tussen juli en december 2019 diverse overleggen plaatsgevonden met wegbeheerders (Rijkswaterstaat, Provincie Overijssel, Gemeente Hardenberg en Gemeente Dalfsen), nood- en hulpdiensten, openbaar vervoerpartijen en overige stakeholders. De feedback, die tijdens deze overleggen is ontvangen, is meegenomen in de uitwerking van het Verkeersmaatregelenplan en verwerkt op de bebordingstekening.Verder zijn in de tweede helft van 2019 diverse informatieavonden, waarbij door de omgevings-manager van de provincie Overijssel toelichting is gegeven aan en informatie is opgehaald uit de omgeving. De aandachtspunten zijn meegenomen in de uitwerking van de diverse (verkeers-) plannen. Deze plannen zijn samen met de inmiddels gerealiseerde werkzaamheden vanaf eind 2019 tot medio 2020 nader in detail met omwonenden en bedrijven afgestemd door de uitvoerend aannemer. Afweging belangenMet het herinrichten en in gebruik nemen van de N377 (Zwolseweg) tussen km 14,8 en km 16,3, wordt een goede en veilige verkeersdoorstroming gegarandeerd. Door de gerealiseerde voorzieningen voor (brom)fietsers en voetgangers is sprake van een verkeersveilige situatie. De getroffen maatregelen leiden tot het zoveel mogelijk waarborgen van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, de bruikbaarheid ervan en het waarborgen van de doorstroming van het verkeer. Gelet hierop verwachten wij niet dat belangen van derden door dit verkeersbesluit onevenredig geschaad worden.BevoegdhedenHet weggedeelte van de N377 waar de maatregelen worden getroffen, is in beheer bij de provincie Overijssel. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Overijssel) op grond van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen. BesluitenGelet op het voorgaande besluiten wij:A. Voor de gewijzigde weginrichting van de N377 tussen km 14,8 en km 16,3 zoals deze nader is aangeduid op bij dit besluit gevoegde situatietekening VDV-TEK-WEG-UO-BB-nr. 6750 verkeerstekens te plaatsen conform de in bijlage 1 van het RVV 1990 opgenomen modellen en daarbij:B. Door het ter hoogte van kruisingen aanbrengen van haaietanden op het wegdek als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 kort voor de kruising en het plaatsen van borden conform model B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 aan het begin (noord- en zuidzijde) en in de middenberm (noord- en zuidzijde) van de N377 bij de fiets- en bromfietsoversteekplaats ter hoogte van km 15,8 om ter plaatse het verkeer te wijzen op de aanwezigheid van een voorrangskruising waarbij voorrang verleend moet worden aan bestuurders op de kruisende weg.C. Door het plaatsen van borden conform model D2R van bijlage 1 van het RVV 1990 langs de zuidelijke rijbaan N377 in de middenberm ter hoogte van km 15,8 en langs de noordelijke rijbaan N377 in de middenberm ter hoogte van km 15,8 worden bestuurders geboden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft.D. Door het plaatsen van borden conform model G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 aan het begin van de fiets- en bromfietsoversteekplaats ter hoogte van de N377 km 15,8 (noordzijde en zuidzijde) om het verkeer te wijzen op de aanwezigheid van een verplicht fiets-bromfietspad. E. Door het plaatsen van borden conform model G12b van bijlage 1 van het RVV 1990 aan het eind van de fiets- en bromfietsoversteekplaats ter hoogte van N377 km 15,8 (zuid- en noordzijde) om het verkeer te wijzen op het einde van het verplicht fiets-bromfietspad.F. Door het (her)aanbrengen van een doorgetrokken streep als bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990 op het gedeelte van de N377 tussen km. 14,8 en km. 16,3 een inhaalverbod in te stellen.G. Bestaande besluiten over de plaatsing van verkeerstekens en de weginrichting welke betrekking hebben op het heringerichte gedeelte van de N377 tussen km. 14,8 en km. 16,3 welke niet verenigbaar zijn met de hierboven genoemde besluiten in te trekken en de op grond van deze besluiten geplaatste verkeerstekens en aangebrachte weginrichting te verwijderen.Bij dit besluit is een tekening gevoegd (situatietekening VDV-TEK-WEG-UO-BB-nr. 6750) waarop de markering en bebording nader zijn aangeduid. Als u het niet eens bent met dit besluit kunt u bezwaar maken. Stuurt u dan een bezwaarschrift aan ons. Wij controleren dan of wij een juist besluit hebben genomen. Uw bezwaarschrift is een brief die aan een aantal eisen moet voldoen. De wet stelt eisen aan uw bezwaarschrift. Die eisen zijn: 1. U zegt met welk besluit u het niet eens bent. Dit doet u door in uw bezwaarschrift het kenmerk van het besluit te noemen, zoals dit is vermeld bij deze publicatie.2. U zegt waarom u het niet eens bent met dit besluit.3. U zet uw naam, adres, handtekening en de datum op uw bezwaarschrift. 4. U verstuurt het bezwaarschrift op tijd. Het Provinciaal Blad waarin het besluit is gepubliceerd, heeft een datum. U stuurt ons binnen zes weken na die datum uw bezwaarschrift.Uw bezwaarschrift kunt u op 3 manieren aan ons versturen.1. Met de post naar: Gedeputeerde Staten van Overijssel, Team Juridische zaken, Postbus 10078, 8000 GB Zwolle. 2. Via internet. U gebruikt daarvoor ons digitale bezwaarformulier. U vind het formulier via https://forms.overijssel.nl/bezwaar-klacht/bezwaar-beslissing/.3. Met een faxbericht. Het faxnummer van het team Juridische Zaken is: 038 - 425 48 02. Wat als u niet kunt wachten tot er een nieuw besluit is genomen?Ook als u bezwaar maakt treedt dit besluit gewoon in werking. Dat kan vervelende gevolgen voor u hebben. U kunt de rechtbank dan vragen een voorlopige beslissing te nemen, door een zogeheten ‘voorlopige voorziening’ aan te vragen. Dit is een aparte procedure die loopt naast de door u gestarte bezwaarprocedure. Voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening betaalt u een bedrag. De rechter kan beslissen dat wij dat bedrag aan u moeten vergoeden. Voor informatie over het indienen van een verzoek belt u met de Rechtbank Overijssel: 088 - 361 55 55.
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/prb/2022.
Dit artikel verscheen op deNieuwleusengids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Nieuwleusen, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.