DeNieuwleusengids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: VERKEERSBESLUIT INSTELLEN GESLOTENVERKLARING VRACHTVERKEER ZANDWEG ROLLECATE EN BRUG OVER DE DEDEMSVAART, NIEUWLEUSEN.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Overwegende dat:de Rollecate in beheer is van de gemeente Dalfsen;de Rollecate in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan van Dalfsen 2016 – 2026 (GVVP) is aangewezen als een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom (60 km/u) en onderdeel uitmaakt van het verblijfsgebied van Dalfsen;de verkeersfunctie binnen een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;de Rollecate aan de westzijde aansluit op de Stationsweg, aan de noordzijde met een brug aansluit op de Punthorst en aan de zuidzijde aansluit op de Jan Heereweg; de Rollecate voor een deel gelegen is in het industriegebied De Grift; het andere gedeelte van de Rollecate buiten het industriegebied een zandweg buiten de bebouwde kom is, lopend vanaf De Grift 36 tot en met de Rollecate 39;vrachtverkeer vanaf en naar het industriegebied De Grift gebruik maakt van het onverharde gedeelte op de Rollecate;het onverharde gedeelte op de Rollecate, dat daarop niet berekend en daarvoor ongeschikt is, beschadigingen heeft opgelopen door de aanwezigheid van dat vrachtverkeer;hierdoor de leefbaarheid van het onverharde gedeelte van de Rollecate afneemt;het daarom niet gewenst is vrachtverkeer toe te laten staan op het onverharde gedeelte van de Rollecate, uitgezonderd vrachtverkeer met een bepaalde bestemming, om de leefbaarheid van het onverharde gedeelte van de Rollecate te waarborgen;wanneer vrachtverkeer naderend over de Stationsweg niet langer van het onverharde gedeelte van de Rollecate gebruik mag maken, dan is het gebruik maken van de brug naar de Punthorst de enige mogelijkheid om de weg te vervolgen;vrachtverkeer met een lengte van 8 meter of langer de bocht vanaf de Stationsweg naar de brug niet kan maken en hierdoor genoodzaakt wordt achteruit op de Stationsweg te rijden om een andere route te kunnen volgen;er verkeersonveilige situaties kunnen ontstaan wanneer vrachtverkeer genoodzaakt wordt achteruit te rijden op de Stationsweg;het daarom gewenst is vrachtverkeer ook te weren ter hoogte van de brug over de Dedemsvaart;er geen onderscheid gemaakt wordt tussen vrachtverkeer welke mogelijk de draai naar de brug kan halen, doordat draaipunten van vrachtwagens op verschillende locaties aan het voertuig kan zitten;hierdoor sommige vrachtwagens met bijvoorbeeld een lengte langer dan 8 meter de draai naar de brug kan halen;hierdoor als alternatief geen maatregel in de vorm van een lengtebeperking ingesteld kan worden;het weren van vrachtverkeer op het onverharde gedeelte van de Rollecate en ter hoogte van de brug over de Dedemsvaart gerealiseerd kan worden door het plaatsen van verkeersbord C7 (gesloten voor vrachtauto’s) op de Stationsweg na het kruispunt met de G.W. van Marleweg, op de Jan Heereweg na het kruispunt met de G.W. van Marleweg, op de Rollecate ter hoogte van De Grift 36 en ter hoogte van de brug over de Dedemsvaart;om de maatregel sluitend te krijgen is het ook nodig om een C7 bord met vooraankondiging te plaatsen ter hoogte van het kruispunt Kooimansweg – Oosterparallelweg (Staphorst) zoals ook aangeven in bijgevoegde situatieschets. Er is contact gezocht met de betreffende gemeente voor het plaatsen van deze bebording;de percelen gelegen binnen deze geslotenverklaring voor vrachtverkeer bereikbaar moeten blijven voor vrachtverkeer;bovenstaande gerealiseerd kan worden door het plaatsen van een onderbord met de tekst ‘uitgezonderd ter bereiking van aanliggende percelen Rollecate 83 t/m 91, Stationsweg 5, Jan Heereweg 5 t/m 6’; de in dit besluit vermelde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:het verzekeren van de veiligheid op de weg;het beschermen van weggebruikers en passagiers;overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef;gelet op:de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);Besluiten:1. Door het plaatsen van verkeersborden C7 met een onderbord met de tekst ‘uitgezonderd ter bereiking van aanliggende percelen Rollecate 83 t/m 91, Stationsweg 5, Jan Heereweg 5 t/m 6’ een geslotenverklaring in te stellen op de volgende locaties:a. Stationsweg, na het kruispunt met de G.W. van Marleweg;b. Jan Heereweg, na het kruispunt met de G.W. van Marleweg;c. Rollecate, ter hoogte van De Grift 36;d. Ter hoogte van de brug over de Dedemsvaart;e. Ter hoogte van het kruispunt Nieuwendijk – G.W. van Marleweg met onderbord over 2000 meter.Situatieschets:
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/gmb/2023.
Dit artikel verscheen op deNieuwleusengids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Nieuwleusen, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.